مدیریت رفتار فردی

مشخصات  دوره ­­­ی آموزشی

نام دوره

مدیریت رفتار فردی

علت طراحی دوره­­های مدیریت رفتار فردی

امروزه نقش پررنگ تنش­های روانی در تمام مدت شبانه روز باعث فرسودگی  روح  و روان و در نهایت باعث افسردگی مزمن می­شود. قطعا مدیریت و کنترل عواطف ­و­ احساسات مخربی که نشات گرفته از افکار مغلوب، ناسالم و بعضا بیمارگونه می­باشد می­تواند از صدمات بیشتر به فرد جلوگیری نماید. علت عدم موفقیت در محیط کار  عدم مدیریت صحیح ، برنامه ریزی درست ، زمان بندی نامناسب و بهم ریختگی ذهنی است که باعث آشفتگی شخص شده و همین عوامل مانع حداکثرشدن راندمان کاری و ایجاد روزمرگی می گردد. علت آنکه راندمان کاری افراددر محیط کار پایین است همین عوامل است امروزه سازمان ها علاوه بر ساختار سازمانی و ایجاد مدیریت استراتژیک در سازمان به این نتیجه رسیده اند که باید رفتار فردی را نیز مدنظر قرار دهند و بدون اصلاح و مدیریت در رفتار فردی رفتار سازمانی میسر نخواهد بود و بدون تثبیت و بر آروده ساختن  نیاز های هرم مازلو در یک فرد به عنوان منبع ارزشمند نیروی انسانی سازمان که در مدیریت و ساختار سازمانی به آن پرداخته نمی توانیم سازمانی قدرتمند داشته باشیم همان گونه که می­دانیم احساسات وابسته به افکار هستند و نهادینه شدن افکار باعث تثبیت انواع نگرانی­ها و ترس­ها در ذهن شده و­ در اثر تکرار مکررات بر اساس نیروی عادت  آفرین کیهانی در شخص ماندگار می­شود .  به دلیل عادت به انرژی­های پایین و هم­ ارتعاش بودن فرد با انرژی­های کند وتمایل طبیعت  به حفظ حالت قبلی در شخص  که در فیزیک به آن لختی یا اینرسی می­گوییم ، برای خروج  از حالت قبلی و حذف یک رشته ­ی عصبی که به ­دلیل عادت و تکرار مداوم در مغز ایجاد شده باید یک نیروی دایمی وجود داشته باشد تا فرد را از لختی خارج کند ، در غیر این صورت مجددا روحیه شخص به همان حالت اولیه باز می­گردد. مدیریت برافکار و احساسات ، با برنامه ریزی (مهندسی مجدد ذهن)  و اجرا و پیگیری مداوم آن بدون توجه به موانع و تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی جهت امور شخصی وکارفقط با تمرکز برروی هدف  امکان پذیر است .همان طوری که می دانیم برای صعود انرژی باید مصرف کنیم اما برای سقوط انرژی لازم نیست . در برنامه ریزی مجدد ذهن و تدوام در حفظ عادات جدید نیاز به آموزش دوره هایی خاص ضروری به نظر می رسد . دوره هایی که علاوه بر آموزش مناسب از طریق تمرین های مدوام آن را در شخص نهادینه و نهایتا تثبیت می کند.

تعداد سطوح آموزشی

سطح اول: مهندسی ذهن ، سطح دوم: سفر به تعالی ،سطح سوم: اکسیرکیمیاگری و دوره تکمیلی: ثروت بی­نهایت

تعداد و مدت زمان جلسات آموزش

کل دوره ۸۰ جلسه و  هر جلسه  ۱۳۵دقیقه آموزشی می­باشد.

اهداف و توانایی­های  مورد انتظار

  1. نگرش و بررسی وضعیت فعلی خود در محیط زندگی و سازمان ،کارو اجتماع
  2. برنامه ریزی،قطعیت هدف،شناسایی محدودیتها،نقاط ضعف و قوت و تهدیدات و فرصت خارجی
  3. اجرای برنامه ها و اهداف تعیین شده،خط مشی روشن، جلوگیری از به تعویق انداختن برنامه ها به دلیل تنبلی ذهنی و کمال گرایی
  4. نحوه مدیریت رفتار،نحوه بر خورد با سایر افراد در محیط کار احساس،پاسخ منطقی به محیط زندگی و محیط کار با مدیریت خود و دیگران و حضور موثر
  5. مدیریت زمان،مدیریت بحران ،غلبه بر اضطراب در جمع ،مذکرات موثرتر در سازمان،محیط کار ،اجتماع و زندگی
  6. با برنامه ریزی می تواند به استرسهای در زندگی و محیط کار که ناشی از بهم ریختگی فکری است غلبه نماید و با قطعیت در هدف های تعیین شده در محیط کار و اجتماع می تواند به مقصود نزدیک شود.
  7. انضباط شخصی پیدا کرده و آن را در محیط زندگی وکار اجرایی نماید.
  8. به خودباوری رسیده که در نتیجه آن میزان انگیزه و اشتیاق در محیط اجتماع و زندگی و کار افزایش می یابد.
  9. به عنوان عضوی از سازمان یا محیط کار در بهتر شدن وضعیت سازمان یا محیط مثمر ثمر باشد.
  10. رفتارهای دیگران را به خوبی تجزیه و تحلیل کرده و با شناخت ناحیه های خطا های رفتاری عملکرد بهتری نسبت به افراد و محیط کار داشته باشد.
  11. با افراد به راحتی مذاکره نماید خواسته منطقی خود را بیان نموده و توانایی شنیدن حرفهای دیگران را داشته باشد و دچار ناراحتی و پریشانی نشود.

برخی از منابع دوره

  1. قدرت برنامه ریزی،قدرت زمان،مدیریت بحران،قدرت بیان و اهداف(برایان تریس)
  2. مدیریت استراتژیک پیشرفته،(دکتررضا رسولی)دانشگاه کسب و کار(رابرت کیوساکی)
  3. شناخت روحیه فرد(دکتربرنز)،تحلیل رفتارمتقابل(دکتراریک برن)
  4. مدیریت استرس (انتشارات دانشگاه هاروارد)،مدیریت وقت شخصی (ماریوای هیلنر)
  5. چگونه مذاکره کنیم (فیلی بگلی)،فن بیان (احمد حلت)
  6. رفتارسازمانی و رفتار فردی دکتر رضائیان ، فرد در سازمان و ساختار سازمانی (دکنراستیفن رابینز)

برخی از مباحث نظری در دوره­ ها 

  1. تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی جهت امور شخصی به عنوان فردی تاثیرگذار در جامعه و محیط کار،اصلاحات مداوم
  2. عوامل کلیدی موفقیت فردی،اندازه گیری میزان پیشرفت ،مروراهداف،تحلیل باورها
  3. تعیین اهداف مالی،اهداف کاری و … ، تعیین خط مشی ها و تجزیه و تحلیل نقاط قوت ،ضعف ،تهدیدات  و فرصتها و محدودیتها (تنظیم ماتریس SWOT)،آرمان خواهی،ارزش ها،قدرت و حیثیت
  4. ارزیابی برنامه ها و هدف ها و تسلط یافتن بر زمان،استراتژی در هدف
  5. تعیین اولویت های مناسب ، توسعه عادتهای کاری برای انجام کارها،مدیریت کارهای چند وظیفه ای
  6. غلبه بر تعویق انداختن کارها /صرفه جویی در زمان به هنگام ارتباط با دیگران
  7. اعتماد به نفس،هنربیان مطالب و سخنرانی،تسلط برگزاری و اداره جلسات،مسئولیت پذیری، همکاری و یاری در مخیط سازمان ،کمک به اصل اتحاد ذهن جمعی
  8. حفظ خونسردی،شناسایی محدودیت ها ، رها سازی خلاقیت،تمرکز بر روی اهداف،قدرت روحی ،اعتماد به نفس و حرمت نفس
  9. تعیین کننده شکست یا پیروزی
  10. کنترل ذهن،سازوکارهای ذهن،ساختارهای قدرت،توسعه روابط ،تغییرات مفید و ضروری
  11. تحلیل ساختارهای ذهن فردی،تحلیل بازی های فردی،مرزهای تحلیل تبادلی،فرهنگ بازیها
  12. درک اضطراب ها ،تغییر در احساس شخصی و فردی، علل تنبلی و مدیریت براحساسات در محیط کار

آزمون های تثبیت و تمرین­های مهندسی ذهن

  1. تکنیک­ها: تجدید قوا ، لبخند درون ، تکنیک تداعی و گسستگی ، تکنیک حذف منتقد درون ،  تکنیک افزایش اطمینان خاطر ، تکنیک روابط بهتر با دیگران ، تکنیک خلق باور جدید ، تکنیک تصاویر ذهنی کلیدی ، تکنیک تالاب گل وآفتابگردان ، تکنیک مرکز صحنه ، تکنیک افزایش اعتماد بنفس
  2. برنامه ریزی ها: قطعیت هدف، تعیین اهداف، برنامه ریزی ،استراتژی ماتریس تحلیلSWOT،  تعیین رسالت ، آینده نگری، وظیفه کیهانی (دارما)، یک فرسخ اضافه رفتن
  3. تحلیل ها : تحلیل اختلال شخصیتی افراد مورد نظر، بررسی و شناسایی عوامل اختلالات شخصیتی در خود فرد، تحلیل رفتاری فرد مطلوب
  4. ترک عادت­های مزاحم : ترک عادت­های ناهنجار و نا­مناسب مانند پر­خوری
  5. تجزیه و تحلیل: فیلم ،کلیپ­های آموزشی ، عکس ها ، تصویر­ها
  6. پروژه: انتخاب یک موضوع و پیاده سازی موارد آموزشی یاد گرفته شده ، خلاصه نمودن یک کتاب و ارائه آن به سایر اعضای گروه، نقد و بررسی یک نوشته
  7. مسئولیت اجتماعی : انجام  یک پروژه در ارتباط با اهداف خیرخواهانه مرتبط با دوره در سازمان
  8. آزمون های تحلیل وتصحیح رفتارهای فردی: آزمون اضطراب، آزمون افسردگی ،گزارش نویسی روحیه روزانه ،گزارش ناحیه خطا، برگه پیش بینی لذت ، برگه تحلیل سود و زیان، آزمون تنبلی،
  9. روش I.S و T.O.S ،شناخت محل کار، شناخت های کارگرا، آزمون های اضطراب مصاحبه و اضطراب در جمع ، ترس ها

تثبیت و اتمام دوره :

  1. برگزاری آزمون­های ادواری و جامع و انجام پروژه
  2. گواهی نامه پایان دوره ی آموزشی در صورت موفقیت در هرسطح آموزشی ودریافت گواهی نامه جامع پایان دوره مورد تایید وزارت علوم،تحقیقات و فناوری در صورت موفقیت در تمامی سطوح دوره
  3. انجام پروژه در رابطه با موضوع دوره درفعالیت سازمانی و کاری
  4. تعریف مسئولیت اجتماعی و ارزش های محوری در رابطه با سازمان و یا محیط کار
  5. ارائه وتدوین یک نمونه از برنامه ها،اهداف، راهبرد های رسیدن به اهداف ،ارزش های محوری و مسئولیت های اجتماعی در محیط زندگی ،اجتماع و محیط کار